Planlægning og tidsestimering
Jeg har skulle tidsestimere projektet. Dette er både for at kunne planlægge arbejdstid og forbrug af timer internt i eget projekt, men i højeste grad også for at have en tidshorisont og kunne give en pris til kunden.
Måden hvorpå det er foregået er, at den ansvarlige for hver PBI har skullet tidsestimere hvor lang tid en opgave varer, inklusive programmering og test. Deres input er blevet lavet om til en 3-punkts estimering, hvor jeg har taget deres vurdering (most likely) og lavet en “best case” og “worst case”. Pentia anvender de forskellige estimeringer udefra projektets karakter. Dette projekt er med få usikkerheder og vi leverer selv backend. Derfor anvender jeg “most likely”, da vi styrer de fleste elementer selv og er uafhængige af andre.
Jeg har så samlet alle estimater fra de samlede “features” og tilføjet tid til deployering og produkttest, samt møder og koordinering ud fra en af Pentia, angivet standart. Tiden ender på 615 timer i dette første udkast og er den pris timer * timepris jeg vil præsentere til kunden.
I forhold til planlægning af hvornår arbejdet udføres, så har vi jo haft et langt PreSprint, der er startet i start marts og afsluttes når vi slutter i april. Tiden til planlægning vurderes af Pentia til at være fornuftig ift. projektets størrelse. Jeg planlægger på at vi gennemfører 4 sprints a’ 1 uges varighed, forud for aflevering af portefølje i slut maj. Pt. er sprint 1+2 fuldt ud planlagt, alle PBI’er er tildelt, beskrevet og tidsestimeret. Hvert sprint har fået / får mellem 60-80 timers arbejdstid som er ca. 15-20 timer pr. mand, da resten af ugen går med andre opgaver.
Evaluering
Det har været en superfed øvelse, at dykke ned i tidsestimering og planlægning. Jeg kan godt lide at organisere og styre, så derfor passer overblikket i ADO og oversigten i Excel til mig. Det skulle gerne ende ud i at projektet har en progresiv fremgang, hvor folk ved hvad de skal lave, hvornår og hvor lang tid det tager. Det er en meget “vandfalds agtig” tilgang til systemudvikling, men jeg tænker at det passer fint til opgaven, som både er ukompliceret og med få usikkerheder.
Jeg har fra Pentias side fået en masse tips, tricks og erfaringer omkring estimering og planlægning. Dem kan jeg ikke afsløre men blot prøve at følge og gøre mine egne erfaringer. Dog må jeg indrømme at det er et enormt stort arbejde, især da jeg har skulle lave hele projektplanen og excel arkene fra bunden (Pentia har ikke givet adgang, til de rigtige skabeloner/systemer), men så har jeg da de skabeloner til senere i livet.
Litteratur:
- Sidemandsoplæring fra projektleder i Pentia
- https://www.udemy.com/course/azure-devops-for-project-managers-analyst/
3-Punkts Estimering

Tid og pris kunde

Sprint Planning

Sprint 1
